Dziś (19 kwietnia) Wielka Sobota. Po zmroku w kościołach odprawiono liturgię wigilii paschalnej. Jest to centralny moment Triduum Paschalnego i całego roku liturgicznego. Obrzędy tego dnia rozpoczynają się od poświęcenia ognia – symbolu zmartwychwstałego Chrystusa – „Światłości Świata”. Wierni odnawiają też przyrzeczenia chrzcielne.
Uczestniczyliśmy w liturgii wigilii paschalnej w parafii pw. św. Jadwigi w Tychach. Kościół był wypełniony wiernymi. Mszę św. koncelebrowało czterech kapłanów: ks. Jacek Kołodziej – proboszcz, ks. Stefan Nowok – emerytowany proboszcz, ks. wikary Piotr Nadrowski i ks. Jan Kral.
Księża, służba liturgiczna i wierni wyszli w procesji na zewnątrz kościoła. Tam płonęło ognisko. Kapłan poświęcił ogień – symbol zmartwychwstałego Chrystusa i od niego zapalił świecę paschalną (paschał). Na świecy kapłan nakreślił krzyż i litery: alfa i omega. Oznacza to, iż na początku był Bóg i on też przyjdzie na końcu jako Sprawiedliwy Sędzia.
Na paschale kapłan zapisał też bieżący rok i wbił w niego pięć gwoździ (gron) symbolizujących pięć ran Chrystusa, mówiąc przy tym: „Przez swoje święte rany jaśniejące chwałą niech nas strzeże i zachowuje Chrystus Pan. Amen”.
Następnie świeca procesyjnie została wniesiona do ciemnej świątyni. Wierni zapalali świece od płomienia paschału, podając sobie światło. To światło symbolizuje Jezusa, który przyszedł na świat, aby rozproszyć ciemność (kłamstwo i grzech) poprzez swoją śmierć na krzyżu i zmartwychwstanie, a poprzez to odkupienie wszystkich ludzi, którzy chcą za Nim iść.









Tak zakończyła się liturgia światła i rozpoczęła się liturgia słowa. W Wielką Sobotę podczas mszy św. jest więcej czytań biblijnych i psalmicznych śpiewów niż podczas co niedzielnych mszy św. Odczytywane są fragmenty ze Starego i Nowego Testamentu, począwszy od stworzenia świata, poprzez przejście Izraelitów przez Morze Czerwone po wizytę kobiet przy pustym grobie Jezusa.
Podczas obrzędów Wielkiej Soboty, po poświęceniu wody, która używana jest później do sprawowania Sakramentu Chrztu Świętego wierni odnawiają przyrzeczenia chrzcielne. To trzecia część wigilii paschalnej – liturgia chrzcielna.
Po niej następuje liturgia eucharystyczna, zakończona przyjęciem przez wiernych Najświętszego Sakramentu.
(JJ)