Cztery osoby zginęły we Francji w wyniku pożaru samochodu elektrycznego Tesla, a przyczyna pożaru jest w tej chwili badana przez policję.
Do pożaru doszło w sobotę około 22:45 czasu lokalnego (21:45 GMT) poza miastem Niort, w wyniku czego zginął kierowca i trzech pasażerów, którzy byli pracownikami restauracji w pobliskiej dzielnicy Mele.
Według wstępnych doniesień, samochód jadący z dużą prędkością zderzył się z kilkoma sygnalizacjami świetlnymi.
Policja podała, iż gdy ratownicy przybyli na miejsce, pasażerowie na pokładzie już nie żyli.
Jednak przyczyna pożaru jest przez cały czas nieznana i wszczęto dochodzenie.
Pożar (na zdjęciu) miał miejsce w pobliżu Niort w sobotę około 22:45 czasu lokalnego.
W grudniu Tesla wycofała ze sprzedaży ponad dwa miliony samochodów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (zdjęcie archiwalne)
Lokalny sędzia powiedział: „Wszczęto dochodzenie w celu ustalenia przyczyn i okoliczności śmiertelnego wypadku. Dochodzenie, w trakcie którego zwrócona zostanie ekspertyza na temat pojazdu”.
Tesla, założona przez miliardera, dyrektora generalnego Elona Muska, jest często poddawana kontroli ze względu na kwestie bezpieczeństwa.
W kwietniu producent samochodów osiągnął ugodę z rodziną inżyniera, który zginął w wypadku modelu Tesli
Z pozwu wynika, iż kierowca jechał kalifornijską autostradą, korzystając z funkcji autopilota Tesli, gdy samochód uderzył w betonową jezdnię.
W grudniu Tesla wycofała ze sprzedaży ponad dwa miliony pojazdów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie ze względu na ryzyko związane z oprogramowaniem Autopilota i potencjalne „zwiększone ryzyko wypadku”, według amerykańskich krajowych organów regulacyjnych.
W Wielkiej Brytanii rośnie liczba pożarów spowodowanych akumulatorami litowo-jonowymi znajdującymi się w popularnych przedmiotach, takich jak rowery elektryczne, hulajnogi elektryczne i samochody elektryczne.
W 2023 r. liczba pożarów akumulatorów w rowerach elektrycznych wzrosła o 70 procent, przy czym w zeszłym roku spłonęło 270 maszyn zasilanych litem.
W ubiegłym roku służby straży pożarnej i ratownictwa odpowiedziały na o 48 procent więcej pożarów wszystkich urządzeń zasilanych baterią litowo-jonową niż w 2022 roku.
W ubiegły czwartek we wczesnych godzinach porannych pożar zniszczył samochód w dzielnicy Leytonstone we wschodnim Londynie.
Z dostępnego filmu i zdjęć wypadku wynika, iż samochodem, o którym mowa, była Skoda EV.
Władze przez cały czas nie znają przyczyny pożaru.
Do gaszenia pożarów samochodów napędzanych silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi zwykle wysyłany jest jeden wóz strażacki. Jednak komendanci straży pożarnej wysyłają teraz dwie jednostki do pojazdów elektrycznych lub hybrydowych wyposażonych w akumulatory litowo-jonowe.
Energia zmagazynowana w akumulatorach jest uwalniana w postaci ciepła w procesie zwanym „ucieczką termiczną”, który jest niezwykle trudny do ugaszenia i może powodować płomienie przypominające rakietę.
Tesla, założona przez miliardera, dyrektora generalnego Elona Muska (na zdjęciu), często spotykała się z krytyką ze względu na kwestie bezpieczeństwa
W ubiegły czwartek we wczesnych godzinach porannych pożar zniszczył samochód w dzielnicy Leytonstone we wschodnim Londynie (na zdjęciu)
Na zdjęciu następstwa pożaru, który wybuchł w ubiegły czwartek w dzielnicy Leytonstone we wschodnim Londynie
Emitują również wysoce toksyczne opary, takie jak cyjanowodór i tlenek węgla, stanowiące wtórne zagrożenie dla znajdujących się w pobliżu osób.
Eksperci ostrzegają, iż „pośpiech w stronę elektryfikacji” spowoduje, iż brygady znajdą się pod coraz większą presją, ponieważ załogi nie będą w stanie poradzić sobie z kolejnymi incydentami.
Straże pożarne w Norfolk, Essex, Kent i Londynie należą do tych, które wprowadziły politykę dotyczącą dwóch jednostek w przypadku pożarów pojazdów elektrycznych.
Do ugaszenia typowych pożarów samochodów potrzeba od 220 do 400 galonów wody. Ale do samochodów elektrycznych potrzeba aż 6600 galonów. Należy również podjąć środki ostrożności w celu ograniczenia ilości zanieczyszczonej wody przedostającej się do dróg wodnych.
Brygady próbują różnych metod gaszenia pożarów, m.in. polewania samochodów wodą, przykrywania ich pianą czy przykrywania dużym ognioodpornym kocem, ale co do tego nie ma konsensusu.
W artykule badawczym na temat zarządzania ryzykiem związanym z akumulatorami litowo-jonowymi opublikowanym przez Uniwersytet w Birmingham w 2021 r. stwierdzono: „Akumulatory litowo-jonowe wkroczyły do życia codziennego szybciej, niż rozumiemy związane z nimi ryzyko i wyzwania… Wymagane są solidne procesy edukacyjne i prawne potrzebne do zrozumienia akumulatorów litowo-jonowych i zarządzania nimi.” Ryzyko dla służb ratowniczych i ogółu społeczeństwa.