Nowość! Słynny statek ratowniczy Kapitan Poinc przejdzie modernizację

wbijamszpile.pl 1 miesiąc temu

5 sierpnia Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR) ogłosiła wyniki przetargu na modernizację statku ratowniczego Kapitan Poinc, eksploatowanego od 1996 roku.

Postępowanie przetargowe, które rozpoczęło się w marcu, zakończyło się wyborem Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J.Piłsudskiego S.A. jako wykonawcy. Ich oferta uzyskała 98 proc. punktów, pokonując konkurencyjną Stocznię Remontową Nauta S.A.

Cena brutto za realizację zamówienia wynosi 34 mln zł, co przewyższało początkowy budżet 26,6 mln zł, jednak MSPiR znalazła brakujące fundusze.

Zakres prac modernizacyjnych

W ramach modernizacji wykonawca ma dostarczyć łódź ratowniczą FRB wraz z systemem wodowania i podnoszenia, zmodernizować automatykę i sterowanie statkiem, zainstalować nowy system zbierania zanieczyszczeń oraz wymienić dźwig główny. Wszystkie prace mają być zrealizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”, po zatwierdzeniu przez armatora i Polski Rejestr Statków. Termin zakończenia prac ustalono na 18 grudnia 2025 roku.

Przeczytaj także: Przeładunki w Porcie Gdańsk. Ambitne plany na 2024

Historia statku Kapitan Poinc

Kapitan Poinc, wielozadaniowa jednostka ratownicza, została zbudowana przez stocznię Damen Shipyards w Gdyni i oddana do eksploatacji w 1996 roku. Plany jej zastąpienia nową jednostką nie powiodły się, pomimo zabezpieczenia finansowania z Unii Europejskiej.

Skąd nazwa statku? Nie przypadkowa. W roku 1908 urodził się Witold Poinc, kapitan żeglugi wielkiej. Współzałożyciel i dyrektor techniczny Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Kierował wydobyciem około 200 wraków blokujących polskie porty, w tym pancernika Gneisenau.

O jednostce było głośno w ostatnich dniach, ponieważ gasiła hale magazynowe, które płonęły w gdańskim porcie.

Dodajmy też, iż MSPiR planuje budowę nowej wielozadaniowej specjalistycznej jednostki ratowniczej. W planach jest też zakup sześciu mniejszych kutrów typu SAR-2000, które zastąpią siedem jednostek typu SAR-1500. Dodatkowo, planowany jest zakup dwóch specjalistycznych łodzi ratowniczych na Zalew Wiślany i Szczeciński oraz trzech jednostek do walki z zanieczyszczeniami olejowymi. realizowane są również przetargi na modernizację trzech statków SAR-3000.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Idź do oryginalnego materiału