Pożar baterii litowych wysłał toksyczny gaz nad Montreal

bejsment.com 2 godzin temu


Mieszkańcy, chemicy i strażacy wyrażają obawy dotyczące zapobiegania i gotowości na sytuacje awaryjne po tym, jak 15,000 kilogramów baterii litowych w kontenerze transportowym zapaliło się w porcie w Montrealu.

„Około godziny 18:00 zaczęłam wyczuwać jakiś chemiczny zapach w moim mieszkaniu”, powiedziała Lia Chauvel, która mieszka około dwa kilometry od portu. „Około 19:00 dostałam SMS-a z miasta. Myślałam, iż to spam”.

Pożar wybuchł o godzinie 14:40 w poniedziałek. Około dwie godziny później miasto wydało ostrzeżenie o prewencyjnej blokadzie za pośrednictwem telefonów do niektórych mieszkańców zamieszkałych w pobliżu. Przypomnienie zostało wysłane o 18:51.

O 18:53 gmina Mercier-Hochelaga-Maisonneuve opublikowała ostrzeżenie na Facebooku, a sekcja komentarzy gwałtownie zapełniła się głosami mieszkańców, którzy twierdzili, iż nigdy nie zostali powiadomieni lub zobaczyli post dopiero znacznie później.

Tymczasem około 100 osób zostało ewakuowanych z obszaru w pobliżu pożaru, ale według rzecznika miasta Camille Bégin nie było obowiązkowego nakazu ewakuacji. „Mieszkańcy mogli swobodnie opuścić teren lub pozostać i zaoferowano im transport w bezpieczne miejsce w oczekiwaniu na potwierdzenie, iż pożar nie stanowi zagrożenia” – powiedziała.

Jednak nie tylko pożar zaniepokoił ekspertów. Pożary baterii litowych emitują niebezpieczne zanieczyszczenia, takie jak fluorowodór i małe cząsteczki, które mogą przenikać do płuc, powiedziała profesorka epidemiologii Uniwersytetu McGill, Jill Baumgartner.

Strażacy z Montrealu byli widziani w specjalistycznych aparatach oddechowych, gdy wychodzili do dzielnicy, wzywając ludzi do schronienia się na miejscu lub opuszczenia okolicy. Z drugiej strony mieszkańcy nie mieli nic zakrywającego oczy, nosy i usta.

Narażenie na wysokie poziomy fluorowodoru może powodować oparzenia chemiczne, podrażnienie oczu i zaburzenia oddychania, powiedziała Baumgartner. Ostra ekspozycja może choćby prowadzić do ryzyka zawału serca lub udaru mózgu. Zagrożenia dla zdrowia zależą od długości ekspozycji, stężenia zanieczyszczeń i indywidualnej wrażliwości.

„Mieszkańcy mieszkający w pobliżu miejsca pożaru, strażacy i osoby udzielające pierwszej pomocy mogą chcieć monitorować swoje zdrowie w ciągu następnego tygodnia, chociaż największe zagrożenie dla zdrowia wynikające z narażenia na zanieczyszczenia, takie jak fluorowodór, prawdopodobnie wystąpi niedługo po narażeniu” – powiedziała Baumgartner.

Quebec ma system ostrzegania telefonicznego, ale Bégin powiedziała, iż miasto nie otrzymało potwierdzenia żadnego bezpośredniego zagrożenia. System ostrzegania ma również zbyt szeroki zasięg, co czyni go nieoptymalnym rozwiązaniem.

Miasto posiada plan działania, który ma na celu zapewnienie skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi i zakłóceniami poprzez koordynację zasobów, ochronę ludności i utrzymanie podstawowych usług w czasie kryzysu. Plan ten został aktywowany, powiedziała Bégin. Dodała, iż gmina i miasto zapewniały ciągłe aktualizacje, w tym posty w mediach społecznościowych, porady i alerty, aż do zniesienia porady dotyczącej schronienia na miejscu o 21:30.

Martin Guilbault, szef oddziału straży pożarnej w Montrealu, powiedział, iż baterie litowe weszły w niekontrolowaną temperaturę, co wymagało od strażaków wielogodzinnego chłodzenia pojemnika, w czym pomogły specjalne ćwiczenia przeprowadzone przez kolegów z lotniska.

Guilbault powiedział, iż był to pierwszy w jego 32-letniej karierze i podejrzewa, iż nie jest to ostatni pożar baterii litowych na dużą skalę. „Powiedziałbym, iż każda straż pożarna na świecie jest tym zaniepokojona” – powiedział.

W South Shore w Montrealu planowana jest budowa wartej 7 miliardów dolarów fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Zgodnie z celami rządu Quebecu, do 2030 r. po drogach będą jeździć dwa miliony pojazdów elektrycznych. Baterie, czy to w naszych kieszeniach, rowerach czy samochodach, są teraz wszędzie.

Eric McCalla, profesor chemii na Uniwersytecie McGill, powiedział, iż ten ostatni incydent rodzi pytania o sposób przechowywania i transportu baterii litowych. „Nie jesteśmy przyzwyczajeni do walki z takimi pożarami, więc trzeba będzie opracować wiele know-how” – powiedział McCalla.

McCalla powiedział, iż producenci i firmy transportowe podejmują środki ostrożności, a jeżeli bateria litowa się zapali, nie powinna rozprzestrzeniać się na inne, chyba iż coś poszło nie tak. „To coś, co nie zdarza się zbyt często, więc przepisy nie nadążają” – powiedział. „Ale myślę, iż zaczynamy dostrzegać, co będzie musiało się wydarzyć, gdy będziemy dążyć do coraz większej liczby pojazdów elektrycznych”.

Randy Narine jest jednym z tych, którzy naciskają na bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące transportu i przechowywania baterii litowych. Jest on strażakiem z Ontario i badaczem litowo-jonowym w Clean Energy Safety and Training Council of Canada, organizacji zajmującej się szkoleniami i badaniami dla pracowników pierwszej linii i osób udzielających pierwszej pomocy w sektorze czystej energii.

„Kiedy te rzeczy przechodzą w stan niekontrolowanej pracy termicznej, emitujesz wiele niebezpiecznych chemikaliów” – powiedział Narine. „Zrozumienie, jak złagodzić te chemikalia, będzie chronić ogół społeczeństwa”.

Obserwując rozwój incydentu w Montrealu, zaniepokoił się o dobro mieszkańców, którzy wdychali opary i powiedział, iż wszyscy powinni zostać ewakuowani. Powiedział, iż ludzie mogą mieć niewielkie objawy, ale nie zdają sobie sprawy, jak poważne są uszkodzenia ich ciała. Dlatego też chce, aby rząd dopilnował, by baterie litowe były przechowywane w sposób zapobiegający rozprzestrzenianiu się ognia. Zastanawiał się też, co by się stało, gdyby kontener transportowy wypełniony bateriami litowymi został załadowany na ciężarówkę i wjechał do centrum Montrealu. Powiedział, iż wewnętrzne ciśnienie spowodowane pożarem mogłoby choćby spowodować eksplozję kontenera.

„To urządzenia mikromobilności, które są przechowywane luzem w sklepie. To akumulatory samochodowe przechowywane luzem w fabryce. To akumulatory samochodowe przewożone luzem w tych pojemnikach. To są problemy” – powiedział Narine.

Istnieją rozwiązania, takie jak obudowa, która oddziela każdą jednostkę, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia między akumulatorami, ale w tej chwili powiedział, iż „nie ma takiego standardu w świecie transportu”. Chociaż to, co wydarzyło się w Montrealu, jest rzadkością, Kanada potrzebuje przepisów zapobiegawczych i odpowiednich narzędzi reagowania kryzysowego, aby walczyć z tego typu pożarami, powiedział.

Organizacja chemików z Quebecu chce, aby prowincja odgrywała większą rolę w zapobieganiu pożarom.

Przedstawiciel portu w Montrealu powiedział w oświadczeniu, iż podjął wszelkie niezbędne środki ostrożności i ma zespoły na miejscu, aby reagować na sytuacje awaryjne. Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian czeka na zbliżające się dochodzenie.

W oświadczeniu Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego Quebecu (MSP) stwierdziło, iż istnieją federalne, prowincyjne i, w niektórych przypadkach, miejskie przepisy dotyczące transportu i przechowywania baterii litowych.

Ministerstwo i szkoła strażacka w Quebecu opracowały inicjatywy mające na celu poprawę reakcji strażaków na pożary akumulatorów litowo-jonowych i zapewnienie obywatelom narzędzi zapobiegawczych. W oświadczeniu czytamy, iż straż pożarna jest na bieżąco informowana o najlepszych praktykach dotyczących tego typu incydentów.

Rząd ma plan gotowości na wszystkie zagrożenia, aby wspierać gminy i zachęca do podejścia do zarządzania ryzykiem dla wszystkich organizacji. „MSP jest również w kontakcie z organizacjami normalizacyjnymi w celu monitorowania standardów związanych z zagrożeniami pożarowymi związanymi z tego typu bateriami” – czytamy.

Idź do oryginalnego materiału