Pożary aut elektrycznych – wyzwania i nowoczesne metody gaszenia

1 tydzień temu

Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych coraz częściej pojawiają się pytania o bezpieczeństwo pożarowe tego typu aut. Ze względu na ograniczoną wiedzę na temat gaszenia pożarów samochodów elektrycznych, wokół tematu narosło wiele mitów. Eksperci podkreślają, iż niezbędne są specjalistyczne szkolenia dla strażaków, ponieważ metody gaszenia takich pojazdów stale się rozwijają.

Dane Państwowej Straży Pożarnej pokazują wzrost liczby pożarów aut elektrycznych w Polsce: od dwóch przypadków w 2021 roku, przez siedem w 2022, aż po 21 w 2023. Statystycznie samochody elektryczne palą się rzadziej niż te z silnikami spalinowymi, jednak charakter ich pożaru różni się znacząco, zwłaszcza ze względu na litowo-jonowe systemy baterii, które mogą przyczyniać się do gwałtownego spalania.

Bartosz Klich ze Stowarzyszenia Niezależnych Ekspertów Pożarnictwa wyjaśnia, iż przy gaszeniu aut elektrycznych najważniejsze jest określenie źródła ognia, przy czym najważniejsze jest skierowanie wody bezpośrednio na baterię. Możliwe są różne sposoby, w tym aplikacja środka gaśniczego od dołu lub poprzez otwory w podwoziu. Woda jest skuteczna i łatwo dostępna, co pozwala na szybkie działanie, jednak w przypadku pożarów w garażach podziemnych istotna jest kontrola zużycia wody, aby uniknąć zalania.

Sukces akcji zależy od wielu czynników, takich jak obecność pasażera, miejsce zdarzenia oraz rodzaj pożaru (auta czy baterii). Te aspekty wymagają wcześniejszych ćwiczeń i znajomości procedur, gdyż strażacy powinni działać gwałtownie i skutecznie.

Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia w tym zakresie. Stowarzyszenie Niezależnych Ekspertów Pożarnictwa adaptuje zagraniczne rozwiązania do polskich warunków, co umożliwia strażakom zdobywanie najnowszej wiedzy. W maju 2023 roku Państwowa Straż Pożarna opublikowała zaktualizowane wytyczne dotyczące postępowania przy pożarach aut elektrycznych, uwzględniając doświadczenia z innych krajów. Rekomendacje obejmują także ochronę budynków, gdzie ładowane są auta elektryczne, w tym instalację systemów wczesnego wykrywania ognia i środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się pożaru.

Źródło:newseria.pl

Idź do oryginalnego materiału