Co tam się wydarzyło. Akcja służb w tunelu pod Luboniem Małym

tv28.pl 4 godzin temu

Kilka ciężarówek i osobówka zderzyły się w tunelu pod Luboniem Małym. Ruch został zablokowany. Akcję ratunkową utrudniał pożar oraz niebezpieczny amoniak, wyciekający z pojemnika w jednym z uszkodzonych pojazdów. Tak wyglądał scenariusz wspólnych ćwiczeń służb ratowniczych, przeprowadzonych dzisiaj w tunelu pod Luboniem Małym.

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej oraz rozporządzeniami ministerialnymi, ćwiczenia tego typu realizowane są co roku. Z jednej strony pozwalają przećwiczyć skomplikowane akcje ratownicze w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Z drugiej, od A do Z weryfikują procedurę postępowania w sytuacji zagrożenia.

Scenariusz ćwiczeń – czyli co dokładnie się wydarzyło

Około godz. 9 rano kierowca cysterny, jadący w kierunku Krakowa, wjechał do tunelu pod Luboniem Małym. W tym momencie stracił kontrolę nad pojazdem i uderzył w tył ciężarówki poruszającej się na tym samym pasie. W wyniku zderzenia przyczepa ciężarówki przewróciła się na lewy pas jezdni, blokując ruch w tunelu.

W tym samym czasie kierowca samochodu osobowego, nie widząc przeszkody na drodze, najechał na przewróconą naczepę, a jego auto stanęło w płomieniach. W pojeździe znajdowały się dwie osoby, które zostały uwięzione we wraku, a także doznały poważnych obrażeń (złamania i oparzenia).

Za samochodem osobowym poruszała się kolejna ciężarówka, przewożąca betonowe elementy konstrukcyjne oraz pojemnik z amoniakiem. Ten pojazd również nie uniknął zderzenia, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku, co dodatkowo skomplikowało akcję ratowniczą.

Ostatnim poszkodowanym był kierowca pojazdu, który zdołał zatrzymać się w tunelu przed wypadkiem. Próbował on ugasić płonący pojazd podręcznym sprzętem gaśniczym, doznając przy tym lekkich oparzeń.

Jednostki uczestniczące w ćwiczeniach

W ćwiczeniach brały udział: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki Zdroju, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Limanowej, ponadto Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie i Pogotowie Ratunkowe, a także nasi pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem (CZT).

Nasza rola w ćwiczeniach

Jako gospodarz i koordynator ćwiczeń już od tygodni pracowaliśmy nad tym projektem, dogrywając jego poszczególne elementy. Istotne zadania do wykonania mieli pracownicy CZT. Ich rolą było potwierdzenie zdarzenia drogowego i zaalarmowanie odpowiednich służb, a następnie bieżące komunikowanie czynności w ramach posiadanych procedur wypadkowych. Jednym z kluczowych aspektów udziału pracowników Centrum było odpowiednie ustawienie tablic zmiennej treści oraz kooperacja z Kierującym Działaniami Ratowniczymi. Szereg zadań do wykonania czekało także po zakończeniu akcji ratunkowej. Wszystko po to, aby upewnić się, iż tunel całkowicie spełnia normy bezpieczeństwa, zanim znów zaczną korzystać z niego kierowcy.

Obserwatorzy ćwiczeń

Doroczne ćwiczenia były źródłem wiedzy i praktycznych wniosków także dla licznego grona obserwatorów, którzy mogli naocznie zweryfikować, na ile stosowane przez nich rozwiązania sprawdzają się w warunkach skrajnych. Dzięki temu możliwe jest stałe doskonalenie codziennych praktyk, co przekłada się na większe bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Dzisiejsze ćwiczenia obserwowali:

  • Wojewoda Małopolski,
  • Zespół Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa GDDKIA,
  • Małopolski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego,
  • Małopolski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Efekty wspólnych ćwiczeń

Dzięki dzisiejszym ćwiczeniom tunelowym udało się:

  • sprawdzić systemy powiadamiania adekwatnych organów o zdarzeniach,
  • sprawdzić procedury koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych,
  • przeprowadzić ewakuację z tunelu w warunkach pożaru i zagrożenia nieznaną substancją chemiczną,
  • zneutralizować tę substancję i uprzątnąć tunel tak, aby możliwe było jego ponowne otworzenie dla ruchu pojazdów.

Ćwiczenia umożliwiły doskonalenie taktyki prowadzenia działań ratowniczych oraz procesu podejmowania decyzji. Pozwoliły sprawdzić takie elementy jak: organizowanie punktów doraźnej pomocy medycznej, organizowanie objazdów alternatywnych, zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanym czy wspólne informowanie wraz z dziennikarzami o wypadku i jego skutkach.

Bezpieczeństwo tunelu w Skomielnej Białej

Oddany do użytku w listopadzie 2022 r. tunel pod Luboniem Małym jest objęty całodobowym monitoringiem. Na bieżąco kontrolujemy natężenie ruchu oraz wszystkie nietypowe sytuacje na drodze. Specjalne czujniki nieustannie monitorują poziom gazów (dwutlenek azotu i dwutlenek węgla), przejrzystość i temperaturę powietrza oraz prędkość wiatru. W razie potrzeby uruchamiane są specjalne dmuchawy. Na terenie całego obiektu jest wzmocniony sygnał komórkowy. Ponadto komunikaty bezpieczeństwa od dyspozytora, kierowca usłyszy w swoim samochodowym radiu.

Każda nitka tunelu ma dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz trzymetrowy pas awaryjny. Wzdłuż każdej ściany tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m. Tunel posiada także 11 przejść ewakuacyjnych (rozmieszczonych co ok. 200 m), w tym jedno przejście (zlokalizowane w środku tunelu), które umożliwia przejazd służb ratowniczych. Jednocześnie co ok. 100 m. znajdziemy nisze alarmowe i hydrantowe, wyposażone w podstawowy sprzęt gaśniczy oraz szklane koce. Specjalne drzwi w niszach zapewniają ochronę przed hałasem i innymi czynnikami, takimi jak pożar.

W środku obiektu znajduje się jeszcze zatoka postoju awaryjnego. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni mogą być ewakuowani do sąsiedniej nitki, a następnie skierowani do wyjścia na zewnątrz.

Rozwaga przede wszystkim

Jednak choćby najbezpieczniejszy tunel, naszpikowany czujnikami, nie spełni swojego zadania, jeżeli my kierowcy nie będziemy stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Jak więc brzmi ABC zachowania się w tunelu?

Pamiętajmy o kilku prostych zasadach!

  1. W tunelu nigdy nie wolno zatrzymywać się bez wyraźnej potrzeby, zawracać czy jechać pod prąd.
  2. Jeśli po wjeździe do tunelu zauważysz, iż Twoje auto płonie – wtedy zatrzymaj się i spróbuj ugasić pojazd. Warto skorzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego oraz szklanych kocy, umieszczonych na ścianach tunelu.
  3. Jeśli pożar jest zbyt duży, opuść pojazd zostawiając kluczyk w stacyjce oraz wezwij pomoc przez system łączności.
  4. Słuchaj i stosuj się do poleceń dyspozytora.

Na koniec chcieliśmy złożyć serdeczne podziękowania wszystkim służbom ratowniczym, które dziś w trakcie ćwiczeń, z podziwu godną ofiarnością i determinacją, pomagały poszkodowanym w wypadku oraz sobie nawzajem. Dziękujemy, iż jesteście – zawsze można na Was liczyć!

Dofinansowanie UE

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł. 

Źródło: Kacper Michna, GDDKiA w Krakowie

Idź do oryginalnego materiału