Od 24 grudnia 2025 r. Kodeks pracy będzie wymagał, aby oferty pracy i nazwy stanowisk były neutralne płciowo, co oznacza zakaz stosowania określeń sugerujących płeć kandydata, takich jak „kierowca” czy „asystentka”. Pracodawcy będą musieli używać neutralnych sformułowań (np. „osoba na stanowisku kierowniczym”, „specjalista ds. administracyjnych”), form podwójnych (np. „specjalista/-ka”) lub opisowych (np. „osoba kierująca zespołem”). Dodatkowo, proces rekrutacyjny ma przebiegać w sposób niedyskryminujący.
Kwestię tego jak będzie to wyglądało w przypadku służb mundurowych poruszył profil Oczami Strażaka.
Koniec z ogłoszeniami o naborze na „strażaka”, „ratownika” czy „policjanta”!
W ramach nowelizacji Kodeksu pracy wprowadzone zostaną neutralne płciowo nazwy stanowisk.
Co to oznacza w praktyce?
W ogłoszeniach o naborze do służb nie zobaczymy już sformułowań takich jak:
„Komendant ogłasza nabór na stanowisko strażaka”
„Poszukiwany policjant do służby patrolowej”
Zamiast tego pojawią się formy neutralne, np.:
„Nabór do służby w Państwowej Straży Pożarnej”
„Nabór do służby w Policji”
„Poszukiwana osoba na stanowisko w służbie ratowniczo-gaśniczej / prewencyjnej / patrolowej”
Celem zmian jest, by język ogłoszeń nie wskazywał płci.
Ustawodawca chce, by komunikaty urzędowe były równościowe i neutralne, tak aby każda osoba – bez względu na płeć czuła, iż może ubiegać się o dane stanowisko. Zmiana obejmie ogłoszenia o pracę, dokumenty rekrutacyjne i komunikaty urzędowe.
—
Oczami strażaka / IB













