- TBM wystartowała na początku marca 2021 r.
- Wyspiarka wydrążyła 1484 m
- Inwestorem budowy tunelu było miasto Świnoujście, a Inwestorem zastępczym GDDKiA
Tunel w Świnoujściu zbudowała Wyspiarka
Tunel w Świnoujściu wydrążyła maszyna TBM, której w głosowaniu nadano imię Wyspiarka. To maszyna składającą się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic. Ma 105 m długości i tarczę skrawającą o średnicy ponad 13,4 m. Waga samej tarczy to 280 ton, a całej TBM – 3120 ton. Tego typu maszyny drążą tunel i jednocześnie układają betonowe pierścienie, tworzące obudowę obiektu.
W przypadku budowy tunelu w Świnoujściu informowano, iż wykorzystanych zostanie 785 betonowych pierścieni, w tym 615 o długości 2 m i 170 o długości 1,5 m.
Wyspiarka wystartowała na początku marca 2021 r., a we wrześniu przedostała się do wnętrza komory odbiorczej. Drążenie zakończyła 22 września. Pokonanie trasy z szybu startowego na wyspie Uznam do szybu odbiorczego na wyspie Wolin zajęło jej więc pół roku.
Podwodny jednororurowy tunel w Świnoujściu ma 1784 m długości, z czego TBM wydrążyła 1484 m, w tym 500 m pod wodą. W najgłębszym miejscu znajduje się 39 m pod lustrem Świny.
Jak powstawał tunel w Świnoujściu? Zobacz FILM
Tunel w Świnoujściu. najważniejsze jest bezpieczeństwo
Jednym z najważniejszych systemów tunelu w Świnoujściu jest wentylacja. Podczas normalnej pracy będzie utrzymywać przejrzystość powietrza, a w przypadku wystąpienia pożaru sposób jej działania będzie dostosowywany do miejsca pojawienia się ognia.
W obiekcie co 70 m zamontowano kamery wideo-detekcji, a ewentualny alarm będzie od razu przesyłany do straży pożarnej. Do tego co 150 m są stanowiska telefonów alarmowych.
Poza tym w obiekcie jest sześć wyjść ewakuacyjnych – nr 3 i 4 prowadzą do galerii ewakuacyjnej, a poprzez pozostałe można dostać się na powierzchnię.
Tunel w Świnoujściu. Systemy w obiekcie
- Wentylacja
- Sygnalizacja pożaru
- Instalacja przeciwpożarowa
- Monitoring wizyjny
- Łączność radiowa
- Nagłośnienie publiczne
- Oświetlenie
- Punkty alarmowe SOS
- Instalacja sterowania ruchem
- Zarządzanie
- Odwodnienie
- Zasilanie w energię.
Tunel w Świnoujściu – zasady bezpieczeństwa ruchu
W obiekcie jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu (każdy w przeciwnym kierunku), obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/godz. oraz zakaz wyprzedzania. Przejazd z taką prędkością będzie zajmować od 3 do 4 minut.
Przed otwarciem #tunelŚwinoujście sprawdziliśmy organizację ruchu wspólnie z policją, wykonawcami tunelu i drogi S3 oraz służbami m. Świnoujście. Zmieniona zostanie też organizacja ruchu na terenie terminala promów morskich. Znaki na dojazdach do tunelu zostaną odsłonięte jutro. pic.twitter.com/biwfgRq3EE
— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) June 29, 2023Warto pamiętać, iż w tunelu zastosowano system odcinkowego pomiaru prędkości (będzie działać w ramach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego).
Poza sytuacjami awaryjnymi, w tunelu nie wolno zatrzymywać się. W przypadku awarii należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, wykorzystując pobocze. W tunelu nie można także cofać się i zawracać. Obowiązuje bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych (mogą korzystać z miejskiego przewoźnika). Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (do dyspozycji ciągle będą promy).
Tunel w Świnoujściu. Specjalne mrożenie gruntu
Duże zainteresowanie budziła budowa galerii ewakuacyjnej z tunelu, ponieważ wyjścia ewakuacyjne realizowano przy użyciu metody mrożenia gruntu. Było to niezbędne do wykonania prac poza obudową tunelu – galeria ewakuacyjna powstała pod jezdnią.
Zamrożenie gruntu miało zminimalizować ryzyko niestabilności wykopu i zalania wodami gruntowymi (informowano, iż wydobytych zostanie około 200 m3 zmrożonego gruntu).
Wykorzystano roztwór solanki, schładzany do choćby -35 st. Celsjusza. System działał w taki sposób, iż roztwór, krążąc w zamkniętym układzie rur, przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a później do atmosfery. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu to -10 st. dla piasków i gliny oraz -8 st. dla kredy.
Tunel w Świnoujściu – parametry
- Obiekt – jednorurowy, dwukierunkowy:
- Łączna szerokość jezdni – 10,5 m
- Zwnętrzna średnica tunelu z uwzględnieniem wypełnienia przestrzeni pierścieniowej – 13,46 m
- Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny – 39 m
Inwestorem budowy było miasto Świnoujście, a Inwestorem zastępczym GDDKiA. Budowa tunelu kosztowała 913,8 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 775 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum PORR/Gülermak.
Dokładnym przedmiotem inwestycji było zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP z tunelem w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin. Łącznie to 3,2 km trasy. Elementami układu drogowego są plac manewrowy, rondo na wyspie Wolin oraz skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. Wykonawca zajął się również przebudową przyległych ulic.
Tunel w Świnoujściu. Drugi podwodny w Polsce
Pierwszym podwodnym tunelem w Polsce jest obiekt pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Ma 1377,5 m długości, drążony był przez maszynę TBM o imieniu Damroka. szerokość tarczy wynosiła 12,6 m. Zadanie Damroki, ważącej 2200 ton i mierzącej 91 m, polegało na wybudowaniu dwóch równoległych nitek.
Tunel w Świnoujściu pod względem długości zostanie wyprzedzony
Kolejny podwodny tunel powstanie w ramach budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina – na odcinku między Policami a miejscowością Święta. Obiekt umożliwi poprowadzenie drogi ekspresowej S6 m.in. pod Odrą. Ma mieć 5 km. W tym przypadku realizowane są prace związane z projektem budowlanym.